2016/05/09

257. To skomplikowane. Julie - Jessica Park [przedpremierowo]

Matt jest wysoki, ciemne blond włosy opadają mu na oczy. Nosi koszulkę z napisem: „Nietzsche to mój ziom”. Julie bardzo go lubi. Jest jeszcze Finn. Nigdy go nie spotkała… Ale to za nim szaleje. Skomplikowane? Dziwne? Nie da się ukryć! W domu Watkinsów zdecydowanie coś nie gra. Rodzice są mili, ale jakby nieobecni. Matt jest piekielnie zdolnym studentem matematyki, ale nawet kabelek USB nawiązuje kontakty łatwiej niż on. Celeste wyraźnie odstaje od rówieśników i ma pewien baaardzo dziwny zwyczaj… Jest jeszcze najstarszy brat, Finn: zabawny, mądry, wrażliwy, otwarty… Tylko że kompletnie nieosiągalny. Można z nim pogadać tylko na czacie. Julie, która właśnie zaczęła studia, zamieszkuje właśnie z nimi. Nie przypuszcza, że stanie się kimś ważnym dla rodziny Watkinsów. I że to będzie aż tak skomplikowane.

Nie miałam tej książki w swoich "wielkich planach recenzenckich". Jednak kiedy wydawnictwo zaproponowało mi zrecenzowanie To skomplikowane. Julie, od razu doceniłam ciekawy pomysł i zapewne lekką fabułę książki. Coś idealnego na majówkę, sami przyznacie. Kiedy zaczęłam czytać, dosyć szybko okazało się, że to wcale nie takie lekkie, jak się mogło wydawać, a pomysł rzeczywiście jest bardzo ciekawy.

Główna bohaterka, Julie, jest osobą niezwykłą, patrząc na standardy współczesnej młodzieży. Stroni od imprez, lubi się uczyć, niezmiernie ekscytuje ją wizja studiów. Troszkę jest podobna do mnie. Woli siedzieć w domu niż na szalonych domówkach. Mimo to, kiedy przyjeżdża do domu Watkinsów (po burzliwych przygodach mieszkaniowych), wydaje się tak bardzo normalna, w porównaniu do tej ekscentrycznej rodziny. Julie nie da się nie lubić. Jest miła, przyjazna, bardzo mądra i zabawna. Doskonale dogaduje się z Mattem, który okazuje się "dziwakiem od matematyki", z ciekawym gustem do koszulek. Razem tworzą zgrany, zabawny duet, który co rusz czymś sobie docina. Jak rodzeństwo. 

I jest też Celeste. Najbardziej ekscentryczna i niezrozumiała dla Julie osoba. Dziewczynka wyraźnie nie pasuje do swoich rówieśników, nie ma przyjaciół, nie zachowuje się jak trzynastolatka. I ma pewien dziwaczny sekret. Julie zastanawia się, co do tego doprowadziło? Autorka w bardzo ciekawy sposób połączyła motyw studiów psychologicznych głównej bohaterki z psychologicznym diagnozowaniem Celeste. Julie pragnie z całych sił sprawić, by Celeste zaczęła zachowywać się jak prawdziwa nastolatka. Chyba pierwszy raz spotkałam się z przypadkiem przemiany nie głównego bohatera, ale za sprawą głównego bohatera. Bardzo oryginalny pomysł, przypadł mi do gustu od razu.

Czytając, To skomplikowane. Julie wielokrotnie się uśmiechałam, a nawet wybuchałam śmiechem. Ta książka jest niezwykle przyjemna w czytaniu, zabawna, ciekawa i wciągająca. Z miejsca polubiłam wszystkich bohaterów. Opis obiecuje nam wątek miłosny i go tu nie zabraknie, ale mamy do czynienia z bardzo ciekawymi rozwiązaniami... Jessica Park podarowała rodzinie Watkinsów szereg tajemnic, które razem z Julie musimy odkryć. Moment, kiedy w końcu dowiadujemy się prawdy, jest bardzo dramatyczny i tak kontrastuje swoim smutkiem z resztą książki, że moje serce było w rozsypce. Nie wiedziałam, czy płakać czy co robić. Spadło to na mnie jak grom z jasnego nieba. Park utrzymała ten fragment w pełnym napięcia oczekiwaniu i choć trochę coś mi świtało, dałam się zaskoczyć. Świetna robota.

To skomplikowane. Julie to chyba coś, czego dawno szukałam. Godna koleżanka książki Ten jeden dzień wśród polecanych przeze mnie bez dwóch zdań. Trafia na listę tych książek, które bez problemu mogę komuś kupić w ciemno na prezent, bo wiem, że na pewno się spodoba. Nie zastanawiajcie się. Jessica Park stworzyła świetną historię, ekscentryczną, wyjątkową, klimatyczną. Nie mogę się doczekać jej kolejnych powieści.

Okładka książki To skomplikowane. JulieMoja ocena: 10/10
Wyzwania: Przeczytam tyle, ile mam wzrostu

Tytuł oryg.: Flat-Out Love
Seria/cykl: To skomplikowane #1
Tłumaczenie: Joanna Dziubińska
Wydawnictwo: Znak
Gatunek: powieść młodzieżowa
Liczba stron: 315
Cena detal.: 34,90 zł
Kupisz: znak.com.pl
Data wyd.: 11.05.2016



Za książkę dziękuję: