2016/04/17

252. Zawsze stanę przy tobie - Gayle Forman

Brit jest niepokorna i czasami pakuje się w kłopoty. Mimo to nie może zrozumieć, dlaczego ojciec i macocha oddają ją do Red Rock, ośrodka terapeutycznego, gdzie rzekomo leczy się zbuntowane nastolatki. Teraz jej życie spoczywa w rękach terapeutek o niedostatecznych kwalifikacjach, twardziela Szeryfa oraz okrutnej psycholog. Nikt nie zdoła przetrwać samotnie - lecz komu zaufać w miejscu, gdzie nagradzane jest donoszenie na koleżanki? Na szczęście Brit poznaje V, Bebe, Marthę oraz Cassie - cztery dziewczyny, dzięki którym może uda jej się nie oszaleć. Razem starają się zachować zdrowy rozsądek, by życie w Red Rock nie zmieniło się w ostateczny koszmar.

Muszę się przyznać do jednej ważnej rzeczy - sięgnęłam po tę książkę na ślepo, bez wiedzy, o czym jest. Wydaje mi się, że czytałam raz opis, ale nie mogę sobie przypomnieć, czy aby na pewno. Wzięłam ją do ręki i nagle zdałam sobie sprawę, że nie wiem, czego się spodziewać! Chyba fakt, że nowa książka Gayle Forman, autorki przecudownej Ten jeden dzień, pojawia się w Polsce sprawił, że od razu zapragnęłam ją przeczytać. To chyba świadczy o tym, jak bardzo podobają mi się książki Forman i jest tylko zachętą dla innych....

Przechodząc już do Zawsze stanę przy tobie - książka opowiada o młodej dziewczynie, która trochę w swoim życiu przeszła i która ma to nieszczęście posiadać macochę, która uważa, że ma zbyt buntowniczy charakter i jest zbyt wolnym duchem. Dlatego właśnie trafia do Red Rock, który jest pseudo terapeutycznym ośrodkiem dla zbuntowanych nastolatek. Tak naprawdę terapia jest nic nie warta, a pracownicy jedynie doją rodziców dziewczyn z tysięcy dolarów, udając, że coś robią. Jest to dosyć oryginalny temat, jednak nie mogę powiedzieć, że do tej pory nie słyszałam o książce o tej tematyce. Coś mi się tam obiło o uszy. Jednak w wykonaniu Gayle Forman wydaje mi się to zupełną nowością. Świetne wykonanie na pewno gra tutaj dużą rolę. 

A na to wykonanie składają się głownie dwie rzeczy. Pierwszą z nich są bohaterowie, a raczej bohaterki powieści Zawsze stanę przy tobie. Postaci w tej książce nie brakuje. W ośrodku przebywa wiele dziewczyn. Autorka jednak skupia się głównie na Brit (co jest oczywiste), V, Bebe, Marcie oraz Cassie - te dziewczyny dostały najwięcej "czasu" w książce, pojawiają się cały czas, mają niesamowite wachlarze cech. Różnią się od siebie, ale też w czymś są do siebie podobne: wszystkie nienawidzą Red Rock. Forman dodaje również do fabuły postacie drugoplanowe jak Clayton, a także współlokatorki Sióstr (bo tak się nazywa ta piątka dziewczyn). Każda postać się czymś charakteryzuje i każda ma coś do wniesienia do fabuły. Autorka nie traci czasu swojego i czytelnika na osoby, które nie mają nic do dodania.

Drugą rzeczą są opisy. Te u Forman już kilkakrotnie chwaliłam. Są bardzo barwne, chociaż nie zajmują dużo miejsca. Można sobie dzięki nim świetnie wyobrazić całą sytuację, bez najmniejszego problemu. Z początku trochę wydawało mi się, że te opisy będą takie jak w Zostań jeśli kochasz, czyli przeplatane wspomnieniami, ale szybko się okazało, że to tylko pojedyncze sytuacje, jakie zdarzają się w każdej powieści. Ot, wspomnienia ukazujące nam postać Brit w całej okazałości. 

Fani ckliwych romansów, odważnych i przystojnych mężczyzn, rozbudowanych wątków miłosnych niestety będą się musieli obejść ze smakiem, bo tutaj nie zaznamy czegoś takiego jak wątek miłosny. A i owszem, pojawia się Jed, jednakże jest to po prostu relacja w tle, która zdaje się trzymać Brit w kupie i jest dla niej światełkiem w tunelu. Powinnam napisać "świetlikiem". Jeśli więc nie lubicie romansideł dla młodzieży - śmiało sięgajcie po Zawsze stanę przy tobie.

Podsumowując: bardzo fajnie mi się czytało. Zawsze stanę przy tobie to opowieść z drugim dnem. Niby jak każda młodzieżówka opowiada o problemach nastolatków z rodzicami, ale jednak tutaj rodziciele postanowili pójść krok do przodu - skazać swoje córki na męczarnie psychiczne, nawet o tym nie wiedząc. To powieść o przyjaźni, jaką poznaje się w trudnej sytuacji, o sile młodego ducha i o zrozumieniu. Każdy pewnie zada sobie pytanie "Czy moi rodzice zrobiliby mi coś takiego?".


Moja ocena: 8/10
Wyzwania: Przeczytam tyle, ile mam wzrostu

Tytuł oryg.: Sisters in Sanity 
Seria/cykl:
Tłumaczenie: Natalia Szczyrek 
Wydawnictwo: Nasza Księgarnia
Gatunek: powieść młodzieżowa
Cena det.: 26, 90zł
Kupisz: aros. pl
Data wyd.: 13.04.2016


Za książkę dziękuję: